A jó idővel előkerültek az addig téli álmukat alvó drótszamarak és ezzel együtt nem árt egy kicsit átismételni, milyen szabályok vonatkoznak a helyes kerékpáros közlekedésre.
A Magyar Kerékpárosklub egy nagyon hasznos útmutatót adott ki erről, melyet on-line is lapozgathatsz. A tájékoztató nemcsak a szükséges felszereléseket sorolja fel, hanem konkrét közlekedési szituációkat is magyaráz.
fotó: MT Zrt Fotótár
De addig is felsorolunk néhányat a legfontosabb tudnivalókból:
- a kerékpár jármű, ezért járművezetésre alkalmas állapotban kell lennie
- a kerékpárosnak ismernie kell a KRESZ-t
- a KRESZ által előírt kötelező kerékpártartozékok:
- borostyánsárga színű küllőprizma (legalább az első keréken), vagy az abroncson reflexcsík
- fehér vagy kadmiumsárga fényű első lámpa
- fehér fényű első fényvisszaverő
- csengő
- fényvisszaverő ruházat lakott területen kívül az úttesten éjszaka vagy rossz látási viszonyok között
- két, egymástól független fék
- piros fényt adó hátsólámpa
- piros színű hátsó fényvisszaverő
- az első és hátsó lámpa elhelyezhető a kerékpáros testén is
4. a kerékpárral az alábbi helyeken tekerhetsz:
- az úttesten - hacsak nem tiltja tábla
- kerékpárúton - vigyázz, úttest és kerékpárút kereszteződésnél legyél igen körültekintő!
- kerékpársávban - ahol az úttesten van felfestett kerékpársáv
- nyitott kerékpársávban
- kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sávban - ahol ezt tábla engedélyezi
- gyalog- és kerékpárúton - max. 20 km/h sebességgel a gyalogosok (főleg a kisgyermekek és kutyák) kiszámíthatatlan mozgása miatt
- gyalogos-kerékpáros zónában - kerékpárosok részére kijelölt zónában max. 20 km/h, a többi részen max 10 km/h sebeséggel
- kerékpáros nyomon - az úttestre festett kerékpáros piktogramm jelzi a javasolt nyomvonalat
- leállósávon, vagy kerékpározásra alkalmas útpadkán - ez érdekes szabály, mert nálunk csak az autópályán van leállósáv, ahol ugye nem kerekezhetsz és alkalmas útpadka sem sok van
- kétirányú kerékpáros közlekedésre megnyitott egyirányú utca - ezt kiegészító tábla engedélyezi és ha nincs kijelölt kerékpársáv, akkor tarts szigorúan jobbra!
5. a kereszteződésben való áthaladáskor az alábbi rangsor szerint kell eljárni:
- gyalogosok elsőbbséget élveznek a kanyorodó járművel szemben, illetve a zebrán
- rendőr
- forgalmi lámpa
- elsőbbségadást szabályozó táblák és útburkolati jelek
- jobbkéz szabály
6. van néhány további szabály és tiltás is:
- tilos a kerékpárhoz oldalkocsit, vagy egyéb vontatmányt kapcsolni a kerékpár utánfutó kivételével
- tilos kerékpáron ülve állatot vezetni!
- tilos a kerékpárt más járművel vontatni
- tilos elengedett kormánnyal kerékpározni
- kerékpáron csak olyan csomag szállítható, amely a kormányzást nem akadályozza
- tilos autópályán és autóúton kerékpározni, illetve ahol ezt tábla titlja
- 12 év alatti gyermek főúton nem kerékpározhat
- a kerékpárosnak is jeleznie kell irányváltási szándékát - megfelelő távolságban és időben
- lakott területen belül maximum 40 km/h sebességgel szabad közlekedni
- lakott területen kívül sisakban 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség - de csak utas nélkül
- sisak nélkül lakott területen kívül maximum 40 km/h a megengedett
- kerékpárúton 30 km/h, gyalog- és kerékpárúton pedig 20 km/h a megengedett maximális sebesség
A végére néhány jótanács:
Mindig látszódj! - Használj lámpát, de ne csak sötétben, hanem esőben, ködös időben és szürkületben is!
Ügyelj arra, hogy ne tartózkodj a járművek holtterében! - a személygépkocsinak is van olyan holt tere, ahol a gépjármű vezetője nem láthat. Ez buszoknál és teherautóknál sokkal nagyobb teret jelent. Igyekezz minél hamarabb kikerülni ebből a térből!
Teremts szemkontaktust! - a szemkontaktus segít megbizonyosodni arról, hogy észrevettek és ha neked van elsőbbséged, akkor meg is kapod azt
Ne bringázz a járdán, azaz ne járdázz! - a kerékpár jármű és hacsak nem a járdán van kijelölve, felfestéssel elválasztva a kerékpárút, ne a járdát használd!
Ha ennél többre vagy kiváncsi, lapozz bele a kiadványba, melyet a Magyar Kerékpárosklub oldalán találsz!